Wszystkie publikacje wydane przez Centrum Edukacji Artystycznej są wysyłane do Bibliotek szkół artystycznych. Można je także wypożyczyć z Biblioteki CEA.
PUBLIKACJE WYDANE W CEA
2018
1. Diana Małgorzata Sienkiewicz, Arkadiusz Krawiel – Z sennego jeziora na obój i fortepian
Zbiór utworów ,,Z sennego jeziora” to 12 miniatur na obój i fortepian o charakterze programowo-ilustracyjnym i średnim stopniu trudności. Są to krótkie, melodyjne, łatwo wpadające w ucho utwory, skomponowane w tonacjach molowych i jeden utwór w skali frygijskiej.
Miniatury te zrodziły się z potrzeby urozmaicania literatury obojowej dla uczniów szkół muzycznych I i II stopnia. Stanowią one doskonały materiał dydaktyczny. Utwory są interesująco zharmonizowane, zawierają współbrzmienia z pogranicza muzyki współczesnej, filmowej i jazzu.
Wydanie pierwsze, 2018, s. 40

2. Waldemar Tamowski – Fizjologia gry na kontrabasie. Poradnik metodyczny
Przewodnik metodyczny dla nauczycieli uczących gry na kontrabasie. Ostatnia taka pomoc dydaktyczna ukazała się ponad 40 lat temu – książka prof. Tadeusza Pelczara „Kontrabas od A do Z”. Obecnie proponujemy pomoc dydaktyczną uwzględniającą zainteresowanie tym instrumentem, postęp w rozwoju techniki gry, udoskonalenia akcesoriów niezbędnych do wyposażenia instrumentu, jak i samej metodyki nauczania gry na kontrabasie.
Autor, Waldemar Tamowski we wstępie do Przewodnika pisze: „Wraz z rozwojem szkolnictwa kontrabasowego powstało w ostatnich latach kilka ogólnopolskich konkursów kontrabasowych – Mielec, Katowice, Bielsko-Biała, Gdańsk, Warszawa – dedykowanych wszystkim grupom wiekowym stopnia podstawowego, gimnazjalnego i licealnego. Uczestnicząc w tych konkursach jako juror czy współorganizator, prowadząc warsztaty kontrabasowe, dostrzegam potrzebę szerszego podzielenia się pewnymi poradami metodycznymi w zakresie aparatu gry. Pracując nad tą publikacją moją główną intencją było wykazanie ścisłych powiązań jego ukształtowania i funkcjonowania z anatomicznymi uwarunkowaniami ludzkiego organizmu. Przedstawiając poszczególne jego konstrukcje kostno – mięśniowe, które stymulują prace obu rąk w grze na kontrabasie, jak również zwracając szczególną uwagę na naturalne formy ich ukształtowania, starałem się wykazać konieczność fizjologicznego, czyli zgodnego z naturą, pożytkowania tego potencjału”.
Mamy nadzieje, że publikacja będzie pomocna w rozwiązywaniu problemów metodycznych i wykonawczych.
Wydanie pierwsze, 2018, s. 72

3. Tomasz Prawdzik – Miniatury na kontrabas i fortepian
Literatura muzyczna jest najliczniej reprezentowana w zakresie gry na fortepianie i skrzypcach. Zdecydowanie mniej utworów mają do wyboru uczniowie grający na kontrabasie. Dlatego poszerzamy ten repertuar i proponujemy niniejszy zbiorek.
Miniatury na kontrabas i fortepian powstały z inicjatywy kontrabasisty i pedagoga Jacka Kicmana. W zbiorku zawarte są utwory dla uczniów klas młodszych w skali instrumentu poniżej pozycji kciukowej.
Autor starał się w nich uwzględnić problemy techniczne i wykonawcze, nad którymi uczeń powinien pracować pod kierunkiem nauczyciela: płynne prowadzenie kantyleny, dbałość o barwę dźwięku, sprawna zmiana pozycji podczas gry na instrumencie, opanowanie zmian tonacji w obrębie poszczególnych utworów, doskonalenie słyszenia harmonicznego w kontekście równorzędnej partii fortepianu. Dla mniej zaawansowanych uczniów jest przewidziana skrócona wersja utworów oznaczona w tekście gwiazdką.
Wydanie pierwsze, 2018, s. 24, cena 14,00

2019
4. Michał Litwa – W tanecznym rytmie – miniatury na dziecięcy kwartet smyczkowy
Autor jest nauczycielem z bogatym doświadczeniem pedagogicznym oraz licznymi sukcesami, zarówno w nauczaniu indywidualnym jak i w prowadzeniu zespołów kameralnych. Jego szczególną pasją jest prowadzenie dziecięcych zespołów kameralnych.
Niniejszy zbiór znanych i lubianych przez dzieci utworów jest przeznaczony na dziecięcy kwartet smyczkowy, w którym grają skrzypce i wiolonczela. Autor celowo nie użył altówek, ponieważ w większości szkół I stopnia nie ma klasy altówki.
Utwory zawarte w niniejszym zbiorze to miniatury o zróżnicowanym stopniu trudności i bogactwie nastroju, tempa oraz rytmu.
Wydanie pierwsze, 2019, s. 68

5. Stanisław Halat (opracowanie) – Beethoven, Mozart, Bizet na 11 instrumentów perkusyjnych
Kompozycja – parafraza, w której na kanwie klasycznych tematów z V symfonii c-moll, op. 67 Ludwika van Beethovena, symfonii g-moll KV 550 Wolfganga Amadeusza Mozarta i uwertury do opery „Carmen” Georga Bizeta, Autor opracował utwór o lekkim i oryginalnym charakterze. Fragmenty wybitnych dzieł symfonicznych, bardzo popularnych i znanych z literatury klasycznej, zaaranżowane na 11 osobową orkiestrę perkusyjną, łączą kompozycję w całość, zespoloną akoladą genialnej kompozycji mistrza Ludwika. Parafraza, w duchu muzyki rozrywkowej z sekcją rytmiczną imitującą typowy dla tego gatunku skład instrumentalny: marimba (basu), wibrafon (fortepian) oraz zestaw jazzowy wspierany linią melodyczną ksylofonów i dzwonków, uzupełniony dźwiękami kotłów, dzwonów, talerzy i trójkąta, zawiera elementy aranżacyjne adekwatne dla stylistyki muzyki popularnej i marszowej (nowoorleańskiej). Każdemu kolejno pojawiającemu się tematowi towarzyszą różne motywy i rytmiczne riffy nadające każdemu z nich odmienny charakter i efekt sonorystyczny.
Wydanie pierwsze 2019, s. 40

6. Marek Pasieczny – Impresje polskie 12 miniatur na dwie gitary
Cykl 12 miniatur na dwie gitary, opartych na polskich melodiach ludowych. Przejrzyste w budowie, łatwe technicznie, jednak w warstwie harmonicznej i stylistyce – niezwykle bogate, kolorowe i zróżnicowane w charakterze. W odróżnieniu od wielu wcześniejszych kompozycji autora (na gitarę solo, zespoły kameralne czy w końcu koncerty z orkiestrą symfoniczną) inspirowanych zupełnie zapomnianymi melodiami ludowymi – Impresje polskie oparte są na najbardziej rozpoznawalnych, znanych i lubianych pieśniach polskiego folkloru. Czerwone jabłuszko, W murowanej piwnicy, Cichy zapada zmrok czy Umarł Maciek, umarł – to niektóre z melodii, jakie znalazły się w tym cyklu.
Wydanie pierwsze 2019, s. 24

7. Krzesimir Dębski – Cantabile h-moll na flet, klarnet i kwintet smyczkowy
Efektowny utwór zgrabnie skomponowany dla orkiestr szkolnych, dodatkowo z możliwością zagrania solo przez flet (lub obój) i klarnet.
Wydanie pierwsze 2019, s.12
